W dniu 28 stycznia 2017 roku Mysłowice gościły turystów z całej Polski, a także przedstawicieli z Czech i Węgier. W Restauracji "Dwór Bismarcka" odbyło się Spotkanie Kolekcjonerów Znaczków Turystycznych. Wcześniej jednak uczestnicy spotkania oraz inni zainteresowani wraz z mieszkańcami miasta mieli okazję uczestniczyć w spacerze Historycznym Szlakiem do Trójkąta Trzech Cesarzy.

Niezwykle cieszymy się, iż Mysłowicki Detektyw Historyczny mógł uczestniczyć w tych wydarzeniach.

Spacer rozpoczął się około godz. 13:30 na Mysłowickim Rynku. Przewodnikiem był Karol Wieniawski z naszego Stowarzyszenia – Mysłowicki Detektyw Historyczny. Uczestnicy spotkania mieli okazję usłyszeć m.in. o historii zabudowań na Rynku – zobaczyli oznaczony zarys fundamentów starego ratusza na płycie placu, poznali gdzie znajduje się lokalizacja najstarszej apteki, gdzie znajdowało się kino, gdzie stała figura św. Jana Nepomucena, jaka była historia fontann na Rynku, i wiele innych ciekawych informacji.

Dalej udaliśmy się do kościoła mariackiego Narodzenia Najświętszej Maryi Panny, najstarszej budowli murowanej w mieście. Tam zostaliśmy przywitani przez ks. prob. Piotr G. Płonkę. Ksiądz przybliżył nam historię kościoła i najcenniejszych zabytków w nim znajdujących się, m.in. o niezwykłym obrazie Matki Bożej Mysłowickiej, który liczy sobie już przeszło 500 lat. Dalej, tyłem kościoła, doszliśmy do ulicy Grunwaldzkiej mijając po drodze dawną szkołę parafialną, zakład św. Józefa, zabudowania kościoła NSPJ i jego plebani. Na ul. Grunwaldzkiej została przybliżona nam historia zegara strefowego, który niegdyś znajdował się w witrynie sklepowej jednej z kamienic. Teraz zegar można podziwiać w odtworzonej witrynie w Muzeum Miasta Mysłowice. Tu uczestnicy zobaczyli zaznaczoną na ulicy lokalizację jednej z dwóch bram wjazdowych do miasta – bramę krakowską.

Następnie wszyscy skierowaliśmy się w kierunku kapliczki Św. Jana Chrzciciela. Dowiedzieliśmy się o historii kaplicy Jarlików i dawnym położeniu kaplicy Św. Jana. Następnym przystankiem był Plac Wolności. Zatrzymaliśmy się przy tablicach informacyjnych, które stanęły tu dzięki inicjatywie i zaangażowaniu naszego stowarzyszenia. Karol Wieniawski opowiedział historię powstania Nowego Rynku i wyjaśnił dlaczego można o tym miejscu mówić jako o „placu pomników”. Przypomnieliśmy o lokalizacji wyburzonej synagogi, o istniejących budynkach szkolnych oraz o budynku Ratusza Miejskiego - te budynki minęliśmy w drodze do dworca. Po prawej stronie - w dzisiejszym budynku sklepu Biedronka - mieściła się walcownia cynku Kunegunda. Dalej po lewej zatrzymaliśmy się przy kościele Ewangelicko-augsburskim.

Kolejne zabudowania, które mieliśmy okazję zobaczyć to dawny hotel Sobka i Lobaszyńskiego, w którym nocował, m.in. Aleksander Dumas (syn) oraz okazały budynek poczty z 1888 roku. Kolejny punkt na naszej trasie to budynek dworca kolejowego oraz willa Kuderów. Następnym ważnym punktem były zabudowania byłej stacji emigracyjnej z charakterystyczną przewiązką – zadaszonym przejściem nad ulicą Powstańców. Tylko w dwudziestoletnim, ewidencjonowanym okresie na przełomie XIX i XX w. działającej tu stacji emigracyjnej Maxa Weihmanna przez Mysłowice przeszło około 1,4 miliona emigrantów zamorskich. Później, podczas II wojny światowej, zabudowania te razem z barakami stojącymi na dole Promenady stanowiły niemieckie Zastępcze Więzienie Policyjne, a po wojnie był tutaj obóz pracy. Mieściła się tu także później siedziba Muzeum Pożarnictwa. Pomnik znajdujący się obok przewiązki upamiętnia zarówno ofiary z czasów wojny jak i osoby prześladowane po jej zakończeniu.

Dalej traktem Promenady udaliśmy się do źródełka. Karol przybliżył nam jego historię oraz legendę o trzech cesarzach, którzy niegdyś wypili tutaj wspólnie toast za pokój w Europie. Dalej po lewej minęliśmy dawną bramę prowadzącą do restauracji „Zamek Książęcy” (Fursten Schloss), gdzie wcześniej stał drewniany dworek Sułkowskich. Na końcu drogi dotarliśmy do ulicy Portowej i dawnej restauracji „Drei-Kaiserreich-Ecke” (Kąt Trzech Cesarstw); W 2013r. Mysłowicki Detektyw Historyczny zorganizował tutaj I Piknik Historyczny. Można było wówczas podziwiać wnętrze pięknej sali restauracyjnej wraz ze sceną. Po krótkim podejściu ulicą Żeromskiego dotarliśmy do celu naszej wycieczki, czyli do Trójkąta Trzech Cesarzy. Tutaj stykały się niegdyś granice trzech mocarstw - Rosji, Austrii i Prus.

Po spacerze uczestnicy, którzy zgłosili chęć uczestnictwa w spotkaniu regionalnym Znaczków Turystycznych, udali się do Dworu Bismarcka. Tam swoją historię i pasję przedstawili członkowie naszego stowarzyszenia - Monika i Jacek Parisowie. Podziękowania należą się Damianowi Roncoszkowi, który zainicjował spacer szlakiem historycznym oraz spotkanie z Państwem Paris. Organizatorem głównym spotkania była Pani Agata Wątor – Nikodem ze "Znaczki Turystyczne". W spotkaniu uczestniczyło Muzeum Miasta Mysłowice w osobie Pana Dyrektora Adama Plackowskiego oraz Centralne Muzeum Pożarnictwa. W spotkaniu uczestniczył także Prezes Znaczków Turystycznych Polski Pan Zbigniew Romankiewicz oraz przedstawiciele z Węgier i Czech. Na spotkanie przybyło wiele osób z różnych zakątków Polski – min. z Wrocławia, Zielonej Góry, Warszawy i innych. Wszystkim organizatorom oraz przybyłym gościom pragniemy serdecznie podziękować za wspaniale spędzony czas oraz okazję do wymiany doświadczeń i relacji ze zwiedzonych miejsc.

Poniżej galeria zdjęć:

Tekst: Rafał Sosnowski, Karol Wieniawski

Zdjęcia: Rafał Sosnowski

Powiązane artykuły:

1. ITVM - Historycznym szlakiem przez Mysłowice : http://itvm.pl/2017/01/30/historycznym-szlakiem-myslowice/

2. http://mdhmyslowice.pl/index.php/galeria/filmy/filmy-dot-stowarzyszenia-mdh/534-spacer-historycznym-szlakiem-myslowic-relacja-filmowa