Ciekawe artykuły

Statek „Katowice” zbudowany nad brzegiem Przemszy

Patrząc na naszą Przemszę trudno sobie wyobrazić, że kiedyś panował na niej duży ruch żeglarski. Pływały po niej statki: „Czortopchaj”, „Neptun”, „Katowice”, „Olza”, również wycieczkowe „tramwaje wodne” oraz drewniane galary. Jako ostatnie po jej falach mknęły w latach 70. XX w. kajaki.

W połowie XIX w. po Przemszy pływało około 200 galarów. Ich właścicielami w większości przypadków byli sami galarnicy. Powstawały one w domowych warsztatach ulokowanych w pobliżu Przemszy. Budowane były zwykle bez planów i na wyczucie przez szkutników samouków, a narzędzia i wiedza przekazywane były z ojca na syna. Galary załadowane towarami płynęły samodzielnie wraz z załogą z prądem rzeki w kierunku ujścia Przemszy do Wisły. Do Mysłowic wracały ciągnięte przez zaprzęgi konne prowadzone przez chłopów wzdłuż brzegów rzeki.

Czytaj więcej...Statek „Katowice” zbudowany...

Kolej Krakowsko-Górnośląska

Pierwsza lokomotywa, która przejechała trasę z Krakowa do Mysłowic, nosiła nazwę „Kraków”. Zbudowana została w Berlinie w fabryce Augusta Borsiga. Dziewicza podróż odbyła się 13 października 1847 r.

W pierwszej połowie XIX w. transport towarów odbywał się na drewnianych wozach po nieutwardzonych drogach. Możliwości przewozowe furmanek nie mogły sprostać zwiększającym się potrzebom transportu masowej produkcji towarów. Właściciele fabryk oraz osoby odpowiedzialne za gospodarkę widziały potrzebę usprawnienia transportu. Możliwość taką stworzył stosunkowo nowy wynalazek – kolej żelazna. Przez wiele lat podejmowano próby budowy linii kolejowej z Królestwa Polskiego do Zagłębia czy z Galicji na Śląsk. Wytyczano różne trasy, aż w końcu zrealizowano jedną z pierwszych – połączenie pomiędzy Krakowem a Mysłowicami.

Czytaj więcej...Kolej Krakowsko-Górnośląska